← terug naar de atlas

Hải Phòng · feb 2026

Cat Ba - een fantastische dag in Ha Long Bay!

Cat Ba - een fantastische dag in Ha Long Bay! — Hải Phòng

Na een enkel nachtje in Hanoi te hebben geslapen, namen we op dinsdagochtend de bus naar de haven om naar het eiland Cat Ba te vertrekken. Cat Ba an sich is niet het meest indrukwekkende eiland ooit, maar vanuit hier kun je gemakkelijk op een boot stappen en Ha Long Bay ontdekken. Dat was exact ons plan.

Hoewel ik in de ochtend nog een koffietje had gedaan met Heini, die net in Vietnam was aangekomen en wie ik nu dus in vier verschillende landen heb gezien, ging onze bus om half elf. Na een korte rit van tweeënhalf uur bracht een snelle speedboot ons binnen zeven minuten naar de overkant. Vervolgens was het nog maar twintig minuten rijden naar ons hostel.

Het Secret Garden Hostel was een gezellig hostel voor backpackersvolk zoals de jongens en ikzelf. Ze hadden een goed restaurant en dus aten we hier vrijwel direct een Chicken Schnitzel Burger. Na al het lekkere maar vrij eentonige Vietnamese voedsel van de Ha Giang Loop was dit een welkome afwisseling. Na het eten en een lekker lunch biertje sloeg de vermoeidheid er bij de jongens en mijzelf weldegelijk in. We deden een dutje op bed en moesten onszelf om half zes hier echt uit forceren, om niet heel de avond te blijven liggen.

Terwijl wij een aantal kaartspelletjes speelden in het restaurant, kreeg ik een berichtje van Sienna dat zij, samen met Callum, Jamie en Daniel van de Ha Giang Loop naar Cat Ba was gekomen en ook in dit hostel zat. Callum had in zijn hotel iemand ontmoet die Mr. Whiskey heet en via hem boekten we met de hele groep een boottour voor de volgende dag. Ondertussen zong ik nogmaals Somewhere Only We Know tijdens de karaoke avond van het hostel, deze achtste keer was het een goede zeven. Toen de Fransen Let it Go van de film Frozen in het Frans gingen zingen, wist ik dat het tijd was om naar bed te gaan.

Woensdag begon de ochtend met het inbegrepen ontbijt in het hostel. Pannenkoeken met chocolade en een kop koffie. We werden niet veel later opgehaald om met onze groep en blijkbaar het halve hostel op een dag cruise te stappen. De boot was vrij groot en had een kitscherig interieur. Felblauwe stoelen en onhandig gladde tegels op de vloer. De bovenverdieping had een jacuzzi die helaas niet gevuld was, maar dat mocht de pret niet drukken. We konden drinken op de bon en achteraf betalen en dus begonnen we snel met een klein drankje. Het was inmiddels tenslotte ongeveer negen uur ‘s-ochtends. Een mooie tijd.

Het eerste deel van de boottrip voeren we door Lan Ha Bay, gevuld met prachtige karst bergen. Het weer was echter niet fantastisch en het was vrij grijs. Toch kon je je redelijk voorstellen dat dit in het zonnetje een prachtige plek zou zijn. Hoewel ik mezelf nog wel had voorgehouden niet te gaan zwemmen in het water, kon ik het toch niet laten, toen even later de glijbaan van de tweede verdieping van de boot werd afgegooid. Eerst sprong ik van de railing van dezelfde verdieping af. Het water was koud, maar te doen. Vervolgens van de glijbaan af en niet veel later sprong ik zelfs van de bovenste verdieping - op zeven meter boven het water - af. Het kajakken sloeg ik vervolgens wel over. Dat heb ik inmiddels zo vaak gedaan, dat ik het meestal na vijf minuten wel geloof.

Na de lunch, die erg veel weg had van het eten op de Ha Giang Loop, was het tijd om weer te gaan zwemmen. We gingen namelijk naar Monkey Island, een eiland met inderdaad apen. Miro, Just, Sienna en ik zwommen hierheen en het was toch verder dan gedacht. Een beetje sporten kon gelukkig geen kwaad. Op het eiland voerden de gidsen de apen met Oreo’s en andere stukken voedsel. Een beetje apart, maar toch. We deden hier een korte maar intense hike op onze blote voeten. Het was eigenlijk gewoon boulderen in de open lucht. Een beetje sketchy, maar wel leuk. Bovenop genoten we van het beste uitzicht van de dag over Ha Long Bay.

Hoewel Sienna op de terugweg een astmatische aanval kreeg, terwijl we precies tussen het strand en de boot inzwommen, komen we levend aan bij de boot, waar we nog een drankje drinken, voor we worden afgezet op Cat Ba. Callum kwam met het fantastische idee om na de boottocht met de hele groep de sauna in te gaan. We ontmoetten Mr. Whiskey, die deze tour voor ons had geregeld. We sprongen direct de sauna in. Erg warm. Het zwembad in. Ijskoud. En dat herhalen we drie keer. Hierna was het tijd om een hapje te gaan eten. Ik pakte mijn tas vast in en we lopen naar een Pizza restaurant, waar ze een houtskooloven hebben. Ik had een Pizza kip-teriyaki. Niet verkeerd.

De laatste activiteit van de avond was misschien wel de leukste. We hadden op Instagram gezien dat je door de straten kunt karten met opgevoerd kinderspeelgoed. Het voelde net als een mix tussen Tokyo Drift en Mario Kart. Je moet het filmpje maar even bekijken. We deden alles wat niet mocht, maar wat was het leuk. Stoepjes op, botsen, wheelies, stoepjes af en racen langs de fontein. Het was een goed einde van een lange dag.