← terug naar de atlas

Aireys Inlet · jan 2025

Great Ocean Road: De eerste dag naar Aireys Inlet

Great Ocean Road: De eerste dag naar Aireys Inlet — Aireys Inlet

Omdat ik eraan gehecht ben dat mijn stipjes op de Polarsteps kaart minimaal per slaapplek aanwezig zijn, zal ik de verhalen over de Great Ocean Road kort houden. Ik loop immers al een paar dagen achter, dus is het tijd om jullie bij te praten over de afgelopen dagen.

Met een kleine kater vertrokken Jynthe en ik op zaterdagochtend vanuit Melbourne. Het was om meerdere redenen fijn om deze eerste roadtrip vanuit Melbourne samen te doen. Zo hebben wij straks beide dezelfde apparatuur op onze auto’s geïnstalleerd en is het handig om het opzetten en afbreken van de daktent, luifel en dergelijke even samen te oefenen, voor we het straks alleen zullen moeten doen. Los hiervan, is het ook erg gezellig om een toffe trip als The Great Ocean Road, een van de bekendste roadtrips van Australië, niet alleen te hoeven doen. Als laatste is het ook een enorme kostenbesparing wanneer je met z’n tweeën benzine-, voedsel- en kampeerkosten kunt delen.

Op deze eerste dag reden we vol enthousiasme de stad uit en via de Kmart, waar ik op mijn eerste dag met de jongens ook al over vertelde, naar het startpunt van de Great Ocean Road. We lunchten in het winkelcentrum aan de zuidwestelijke kant van Melbourne en haalden wat spullen voor Jynthe. Iets wat ik woensdag, wanneer ik mijn eigen auto op mag halen, ook zal moeten doen. Ik zal jullie dan ook niet vervelen met dit gedeelte van de dag. Na een kort uitstapje naar een andere campingwinkel, de Anaconda, was het tijd om onze weg te vervolgen.

Onze eerste camping was eigenlijk niet veel meer dan het landgoed van een lokale klusser. De man ontving ons vriendelijk en wees ons op een stuk land waar we mochten staan. We hadden een prijs van honderd dollar afgesproken, wat eigenlijk echt te veel was. Hiermee waren we akkoord gegaan omdat het tenslotte weekend was en we nog een beetje in het kampeerritme moesten komen. De volgende nachten zouden goedkoper moeten worden.

De camping zelf was overigens prima, maar er was niet veel te beleven, de temperatuur werd ook net lekker en dus besloten we, op aanraden van onze host, naar een parasailing spingplatform te rijden en hier een biertje te drinken. We kletsen wat, drinken een drankje, eten chips en kijken naar de mannen die met hun parachute richting het strand springen. Best gaaf. Hierna rijden we weer terug richting onze camping.

Het is voor ons allebei de eerste keer dat we een daktent uitklappen en het is even puzzelen. Wat wij nog niet weten, is dat het uitklappen van de daktent, op de rits na, een stuk makkelijker is, dan het inklappen. Hier zouden we pas de ochtend erna achterkomen. Wat nog wel een leuk hoogtepunt van de dag was, waren de walibi’s die we na ons uitstapje naar het springplatform zagen. Het was een mooi gezicht.

‘s-avonds kookten we pasta en deden we niet veel meer dan Gordon Ramsey filmpjes kijken op mijn laptop, ik weet ook niet waarom. De volgende ochtend werden we wakker en was het dan echt tijd om de Great Ocean Road af te rijden.