← terug naar de atlas

Bamboo Garden Restaurant · jan 2026

Luang Prabang - Bowlen in het stoffige Laos

Luang Prabang - Bowlen in het stoffige Laos — Bamboo Garden Restaurant

Laos voelt een beetje willekeurig, wanneer je een plek als Luang Prabang ziet. Het is niet perse een mooie stad, maar toch gaat iedere backpacker die het land aandoet er heen. Het is er - net als in de rest van het land - stoffig en er is - net als in de rest van het land - niet veel te doen. De grootste activiteit hier is bowlen, maar die bewaar ik nog eventjes.

De eerste avond in Luang Prabang hebben we honger en lopen we zo snel mogelijk naar een restaurant. Het eten is wederom niet fantastisch, en dus begeven we ons hierna naar de foodcourt van het stadje. Het is hier gezellig en het eten ziet er wat beter uit. Miro, Just en ik bestellen wat BBQ vlees, terwijl de meiden een fruitshake halen. Omdat Just en ik inmiddels een beetje klaar zijn met twee van de drie vrouwen in de groep, besluiten de jongens en ik zo snel mogelijk weer op onszelf te gaan. We drinken een paar drankjes bij een café in een erg leuk straatje. Hier komt een gesprek op gang, waar ik helaas nog weinig over kan zeggen, maar wat onze reis de komende maanden weldegelijk zal vormgeven. Het was belangrijk om dit gesprek te hebben. We hadden het allemaal even nodig. Dit is namelijk onze reis.

We sliepen in een vrij simpel hostel in de stad en de volgende dag besluiten we een tuktuk aan te houden, die ons naar de lokale waterval zou brengen. Hier is ook een berenopvangcentrum en we hebben het naar onze zin. De waterval is best mooi, maar we zijn eigenlijk net te laat om nog comfortabel te kunnen zwemmen.

's Avonds besloten we te gaan bowlen bij de lokale bowling alley, de attractie van Luang Prabang. Misschien laat dat ook wel zien waarvoor je naar Laos komt. Deze willekeurige activiteit was wel erg leuk en misschien ook wel omdat we weer werden vergezeld door Heini, die net in Laos was aangekomen. Ook de meiden van de slowboat waren er dit keer bij en dus hadden we een gezellige avond. Onze tuktuk chauffeur bracht ons naar drie potjes weer terug, waarna we gingen pitten en de volgende dag alweer door gingen naar Vang Vieng.