← terug naar de atlas

Eden · dec 2024

Onvoorbereid op eerste kerstdag

Onvoorbereid op eerste kerstdag — Eden

Dit verhaal is wat korter dan gebruikelijk, maar na ons epische avontuur van de afgelopen dagen is dat natuurlijk ook niet zo’n ramp.

Onze eerste kerstdag begon ‘s-ochtends vroeg in Kangaroo Valley, waar ik heerlijk had geslapen in mijn blauwe tentje en vooral mijn prachtige geleende slaapzak! Deze moest worden ingeleverd, dus reden we toen we alle spullen hadden gepakt, direct terug naar Valley Outdoors, waar ik mijn slaapzak over het hek en op hun veranda gooide.

Het eerste probleem van de dag was echter een feit, want het koffietentje waar we een dag eerder al een straf bakkie haalden, was helaas gesloten. Toen we even later om ons heen keken, zagen we dat vrijwel alles gesloten was. Het was tenslotte eerste kerstdag. De straten waren leeg en het leek wel een spookstadje. We besloten maar wat verder in de richting van Eden te rijden, waar we de volgende nacht wilden overnachten. Onderweg moesten we alleen nog even wat biertjes en wat lekkers halen. We kwamen er alleen al snel achter dat alle winkels, maar dan ook echt alle winkels op eerste kerstdag gesloten waren. Tijdens onze rit van ruim vier uur, die overigens schitterend was, zagen we geen enkele winkel die geopend was, behalve een aantal tankstations, waar we onszelf verwenden met KitKats en naturelchips.

Toen we vervolgens naar campings gingen kijken, liepen we weer tegen een probleem aan. Alle recepties waren gesloten en de campings die we online konden boeken waren allemaal vol. Het was namelijk hoogseizoen in Australië en op eerste kerstdag werkt niemand. “Nu snap ik dat je dubbel betaald krijgt, wanneer je op feestdagen werkt. Alles is dicht!” Zei Miro. Het leek er op een treurige kerst te worden. Gelukkig was het weer goed en nog altijd gezellig.

We reden langs meerdere campings op de route om toch maar iets te vinden, maar telkens liepen we tegen een gesloten deur aan. Helaas. Alleen bij de laatste camping in Eden, was er een vrouw die bereid was de receptie voor ons te openen, omdat ze anders de hele dag met haar drukke kinderen opgescheept zat. Fijn voor ons, maar de camping kostte ons wel tweeënnegentig dollar voor een nacht! Een rib uit ons lijf, voor een grasveld en een gebouwtje met douches.

De douche was wel een zeer welkome toevoeging, aangezien onze camping in Kangaroo Valley dit niet had. Drie op een rij, gingen we dan ook vrij snel uitgebreid douchen, voor Miro voor ons kerstdiner zorgde. Gestampte aardappels, groente en gehakt met sojasaus. We hadden niets te klagen.

Ik belde nog even met Floris tijdens het opzetten van mijn blauwe huis, voor we door de lokale drooglegging, vroeg naar bed gingen. Het was dan wel kerst, maar wij waren toe aan een rustig avondje gas terug nemen. Ik herinner met dat mijn moeder om elf uur ‘s-avonds belde en ik hem liep lopen omdat ik toch echt al lekker in bed lag. We bellen snel weer!

Omdat de camping best wat kostte gingen we de volgende ochtend snel door naar onze volgende bestemming, maar dat is een verhaaltje voor de volgende keer. Victoria, we komen eraan!